23 lutego 2015
INTERBLOK
Projekt realizowany jest już drugi rok. Kontynuowany jest w klasach drugich , a od września 2014r. rozpoczęliśmy realizację programu z nową grupą składającą się z uczniów klas pierwszych gimnazjum. Zajęcia odbywają się w wymiarze 2 godziny raz w tygodniu w środy. Uczestniczy w nim 10 uczniów z klas drugich ( 2a i 2c) oraz 17 z klas pierwszych.
W I sem. dla klas pierwszych odbyło się 13 zajęć blokowych: po 3 zajęcia z biologii, chemii, geografii i po 2 zajęcia z fizyki i matematyki. W trakcie zajęć poprzez naukę i zabawę uczniowie zapoznali się między innymi: z życiem w kropli wody, substancjami przewodzącymi prąd i konwekcją. Poznali ?kuchnię od kuchni? i co smacznego można zrobić ze skrobi. Wiedzą już jak działa waga Leonarda da Vinci, jak wyznacza się kierunek północny i czy kontynenty zawsze mają ten sam kształt. Odkryli tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru, porównywali gęstość kości ptaka i ssaka, badali odczyny chemiczne różnych substancji i dowiedzieli się jak zrobić atrament sympatyczny. W pierwszym roku zajęć uczniowie uczą się pracy w grupie, właściwego podziału zadań, organizacji czasu i warsztatu pracy. Pracują w oparciu o szczegółowe instrukcje, ucząc się jednocześnie czytania ze zrozumieniem instrukcji i wskazówek dotyczących opisu wykonywanych przez nich eksperymentów.
W klasach drugich udało się przeprowadzić 14 zajęć blokowych: po 3 zajęcia z biologii, chemii, geografii i matematyki i 2 zajęcia z fizyki.
W tym roku szkolnym uczniowie już samodzielnie rozwiązują postawiony przed nimi problem badawczy, sami dobierają materiały i planują kolejne działania. Sami również projektują instrukcję do eksperymentów wykonywanych przez siebie. W pierwszym semestrze uczniowie między innymi: zaprojektowali i wykonali wulkan, z którego wypływała lawa oraz model wywierzyska. Sprawdzili od czego zależy zdolność kiełkowania roślin, z czego składa się kamień kotłowy i czy można barwić tkaniny naturalnymi barwnikami oraz ile witaminy C jest w soku owocowym. Zbadali jak zmienia się opór elektryczny roztworów soli w zależności od ich stężenia i jak praktycznie można wykorzystać zapis dwójkowy. Odkryli w jaki sposób powstaje deformacja skalna i co wynika ze sąsiedztwa Ziemi ? Słońca ? Księżyca. Projektowali wzory posadzek z wielokątów foremnych różnych kształtów.