Obszary działań samorządu
Samorząd Uczniowski jest wewnątrzszkolnym organem szkoły, działającym w oparciu
o art. 55 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz art. 85 ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI W ZESPOLE SZKÓŁ IM JANA PAWŁA II W SŁAWKOWIE DZIAŁA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH:
DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA:
– Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę, współpraca z Dyrekcją i Gronem Pedagogicznym i Radą Rodziców;
– Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, tworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny.
– Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.
– Przedstawianie władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów, reprezentowanie interesów ogółu uczniów.
– Dbanie o mienie szkoły.
– Współorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
– Dbanie o dobre imię i honor szkoły.
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA
– Zbiórka darów na rzecz uczniów, którzy są ubożsi;
– Realizacja projektu . ?Okażmy dobroć dla zwierząt?, w czasie której -pozyskujemy dary dla schroniska dla zwierząt w Racławicach i Bolesławiu oraz makulatury na rzecz podopiecznego naszej szkoły konia Lasera.
– Włączenie się do akcji ?Góra Grosza?,
– Pomoc w organizacji kiermaszu bożonarodzeniowego dla uczniów i rodziców naszej szkoły,
– Pomocy Caritasowi w zbiórce żywności przeprowadzanej na terenie sklepów wielko powierzchniowych na terenie miasta.
– Całoroczna zbiórka makulatury i plastikowych zakrętek na rzecz chorych dzieci.
– Pozyskiwanie funduszy na potrzeby uczniów szkoły poprzez sprzedaż kawy i ciast na zebraniach z rodzicami oraz przerwach szkolnych, organizacje dyskotek szkolnych i sprzedaż napojów.
– Słodkie wtorki na przerwach oraz sprzedaż kawy i herbaty.
– Dokarmianie zwierząt w okresie zimowym.
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO-OŚWIATOWA
– Organizowanie bali i dyskotek okolicznościowych, w tym m. in. z okazji Dnia Chłopaka, Andrzejek, zabaw karnawałowych, Walentynek, itp.
– Propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej oraz pielęgnowanie ceremoniału i tradycji szkolnej z udziałem pocztu sztandarowego; udział pocztu sztandarowego w uroczystościach szkolnych, miejskich i kościelnych.
– Organizowanie konkursów plastycznych dla klas I-II Szkoły Podstawowej we współudziale z biblioteką szkolną, oraz okolicznościowych imprez i akcji, tj.: ?Mikołajki?, Walentynki , Tłusty czwartek, ?Wybory Miss i Mistera szkoły?; przygotowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu na kartkę Bożonarodzeniową lub ozdobę choinkową; organizacja konkursu na najładniejszą ozdobę Wielkanocną .
– składanie kwiatów i zapalanie zniczy pod: pamiątkową tablicą upamiętniającą
Sławkowian poległych pomordowanych podczas drugiej wojny światowej,- 1. oraz 17. Września; pomnikiem kolejarzy powieszonych przez hitlerowskiego okupanta, Sławków, ulica Krzywda-3 grudnia; przy Ratuszu oraz Krzyżu Wolności podczas przemarszu z okazji świąt odzyskania przez Polskę Niepodległości -10 i 11 listopada; pod pomnikiem Sławkowian Pomordowanych i Poległych podczas drugiej wojny światowej, pomnik przy Ratuszu, 23. stycznia, data wyzwolenia Sławkowa z rąk hitlerowców- 23 stycznia; pod pomnikiem Powieszonych partyzantów na ul. Walcownia -15 maja.
– pomoc w organizacji uroczystości szkolnych i miejskich tj,: Dnia Komisji Edukacji Narodowej oraz otrzęsin klas 1 i 7. Szkoły Podstawowej; akademii z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości, pomoc przy organizacji poranku wigilijnego;
ZADANIEM OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO JEST:
– Doradzanie i wspomaganie inicjatyw uczniowskich oraz sprawowanie opieki nad tymi uczniami;
– służenie swoją pomocą i doświadczeniem w pracy SU;
– czuwanie nad prawidłowym działaniem SU.
– pośredniczenie między uczniami a nauczycielami oraz rodzicami,
EFEKTEM DZIAŁAŃ PRZEDSTAWICIELI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO NASZEJ SZKOŁY JEST:
– szybkie i efektywne diagnozowanie potrzeb społeczności uczniowskiej poprzez regularne spotkania trójek klasowych z zarządem samorządu i jego opiekunami.
– wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrożenie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Dziecka Ucznia poprzez artykuły i ulotki na tablicach informacyjnych
– wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań dzieci i potrzeb szkoły,
– pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału,
– reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i organów (podmiotów) pozaszkolnych,
– stwarzanie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności pracy w zespole i komunikacji interpersonalnej,
– wzrost empatii – podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt.