Laboratorium Chemiczne 2
Innowacja pedagogiczna wprowadzona w naszym liceum dla uczniów grupy biologiczno – chemicznej. Realizowana jest w oparciu o autorski program.
Głównym celem wprowadzenia oraz realizacji programu jest wzbogacenie i uatrakcyjnienie nauki w naszej szkole, a także zachęcenie młodzieży do zainteresowania się i zgłębiania wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych, do których zaliczana jest chemia, jak również zagadnień z przedmiotów przyrodniczych. Zadaniem tego programu jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania i konfrontowania swojej wiedzy w ćwiczeniach praktycznych, dostrzegania i wyjaśniania zjawisk obserwowanych w życiu codziennym w oparciu o swoją wiedzę oraz samodzielnego planowania praktycznych eksperymentów, które mogą potwierdzić pewne właściwości lub zależności substancji chemicznych. Program ten ma pomóc młodzieży zainteresowanej przedmiotami biologiczno-chemicznymi w wyborze dalszego kierunku kształcenia, a także jak najlepiej przygotować ją do kształcenia na tych kierunkach.
Program ?szkolnego laboratorium chemicznego? został skorelowany z programem nauczania chemii w liceum ogólnokształcącym w zakresie rozszerzonym. Obejmuje jednak tylko poznawcze i praktyczne umiejętności, które uczniowie dodatkowo zdobywają w oparciu o wiedzę teoretyczną uzyskaną podczas lekcji chemii. W grupie biologiczno-chemicznej uczniowie w całym cyklu kształcenia mają łącznie 9 godzin chemii, w tym 3 w formie zajęć laboratoryjnych. Niewątpliwym atutem jest również to, że zajęcia te odbywają się małych grupach uczniowskich co ma przełożenie na osiągane przez nich wyniki. Podczas tych zajęć uczniowie mają okazję samodzielnie wykonywać doświadczenia, które poszerzają i potwierdzają ich wiedzę lub sami projektują doświadczenia pozwalające rozwiązywać zadania problemowe. Bawiąc się w ?młodych chemików? nasi licealiści nabywają podstawowe umiejętności związane z praktycznym wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego, technikami laboratoryjnymi, preparatyką chemiczna i najbardziej cenione i przydatne w przyszłości wiadomości, których nie znajdą w żadnym podręczniku czyli umiejętności praktyczne.
COTYGODNIOWE ZAJĘCIA LABORATORYJNE
GRUPY BIOLOGICZNO ? CHEMICZNEJ
UDZIAŁ W ZAJĘCIACH NA WYŻSZYCH UCZELNIACH
Uczniowie grupy biologiczno-chemicznej w ramach zajęć laboratoryjnych uczestniczą w zajęciach warsztatowych na kierunkach chemicznych wyższych uczelni znajdujących się w okolicy.
Zdjęcia obok zostały zrobione podczas warsztatowych zajęć laboratoryjnych z chemii organicznej zorganizowanych na Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen. Jerzego Ziętka w Katowicach. Zajęcia prowadzone były przez doktorów i magistrów tamtejsze uczelni, a licealistom towarzyszyli młodsze koleżanki i koledzy z naszego gimnazjum.
ZAJĘCIA OTWARTE